Od marca 2019 roku osoby, które zmieniają swój dowód osobisty lub wyrabiają dokument po raz pierwszy mają możliwość wyboru, czy pragną otrzymać tradycyjny dowód czy też dowód wyposażony w warstwę elektroniczną, czyli e-dowód. W przypadku wyboru drugiej opcji, do obsługi dokumentów organy administracji publicznej oraz podmioty komercyjne będą musiały wyposażyć się w czytnik do e-dowodów np. od Unicard.
Czym jest e-dowód?
Jest to taki sam dowód jak tradycyjny, lecz jest on dodatkowo wyposażony o warstwę elektroniczną. Będzie on pozwalała na:
– potwierdzenie tożsamości posiadacza,
– potwierdzenie obywatelstwa posiadacza,
– przekraczanie granic do niektórych krajów,
– wykonywanie podpisów dokumentów elektronicznych,
– uwierzytelnianie posiadacza.
Czytnik do e-dowodów
Chcąc skorzystać z dodatkowych funkcji e-dowodu potrzebny jest odpowiedni czytnik, w który powinien być wyposażony urząd. Czytnik musi być zgodny z dokumentami: „Specyfikacja wymagań technicznych dla czytnika kart bez pinpadu do zastosowania w środowisku zaufanym” oraz „Specyfikacja wymagań technicznych dla czytnika kart z pinpadem do posługiwania się e-Dowodem (bez funkcjonalności związanych z wydawaniem e-Dowodu)” Dokumenty te zostały opublikowane przez MSWiA.
Urzędy i podmioty komercyjne nie mają obowiązku zakupu czytników do e-dowodów, ponieważ dokument poza warstwą elektroniczną jest tradycyjnym dowodem, więc spełnia funkcje potwierdzenia tożsamości i obywatelstwa.